Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Egyszerű, tanulást segítő gyakorlatsor

2010.09.28

A területi összehangoltságának ábrázolásában a tanulás három dimenzióját vesszük alapul: bal/jobb, felső/alsó és elülső/hátulsó dimenziókat. Miként három dimenzióban mozgunk, az információk is az agyban, valamint az agyból a testbe ebben a három dimenzióban áramlanak.

 

Ha a kommunikáció a dimenziókon belül, illetve egyik dimenziótól a másikig tökéletesen működik, a tanult anyag tapasztalattá tud átalakulni, felébred a kíváncsiság, és a tanulás örömet okoz! Ez a harmónia a stressz hatására – sajnálatos módon – könnyen gátlás alá kerülhet. Aszerint, hogy mely dimenzió sérül, a hozzájuk tartozó agyi részekben lesz nehezebb az átjutás.

 

Jobb/bal blokk: olvasás, írás és számolás területén mutatkozik meg.

Felső/alsó blokk: az értelem és az érzelem összjátéka kerül gátlás alá.

 

Elülső/hátulsó blokk: túlságosan egy dologra koncentrál és nem látja az összefüggéseket.

 

Egy egyszerű gyakorlatsor a tanulás megkönnyítésére (5-6 perc)

 

Szükség lesz egy célmondatra. A lényeg, hogy pozitív, jelen idejű, kijelentő módú és egyértelmű legyen. Kerüljétek a „nem” és a „soha” (negatív!), a „tudnék”, „lehetne”, „fogok” (nem kijelentő!) szavakat, rövid és világos állításokat alkalmazzatok! Példa: Minden eszembe jut, amit megtanultam.

 

A gyakorlatok megkezdése előtt koncentráljon gyermeked a célmondatára, hagyd, hogy beleélje magát. (Minden gyakorlat előtt lehet emlékeztetni a célmondatra!)

 

1) A gyerek igyon meg egy nagy pohár vizet.

 

2) Masszírozza meg az ébresztő pontokat.

 

A kulcscsont alatt, a szegycsonttól balra és jobbra találtok két bemélyedést. Az egyik mélyedésbe gyermeked bal hüvelykujja kerüljön, a másikba pedig a mutató- és középsőujja. Kezdje el masszírozni a két pontot úgy, hogy közben másik kezének tenyere a köldökén legyen. Három mély levegővétel után cserélje meg kezeit, és ismételje meg a gyakorlatot.

 

3) Ezután az élénkítő pontok következzenek.

 

Gyermeked bal kezének mutatóujját a szája fölé, a hüvelykujját pedig a szája alá helyezze, és ezt a két pontot masszírozza, míg jobb keze tenyere ismét a köldökön pihenjen. Ismét három mély lélegzetvétel után cserélje meg kezeit, és úgy is végezze el a gyakorlatot.

 

Második részként a bal kéz masszírozza a köldököt, a jobb kéz pedig a farkcsontot. Három levegővétel után ismét kézcsere, és a gyakorlat megismétlődik. 

 

4) Aztán a fülhegyezővel kapcsolja be a levegőbe.

 

Mielőtt elkezditek, maradjatok csendben egy percre, és figyeljétek meg a zajokat a közelebbi és távolabbi környezetetekben. Beszélgessétek is meg, hogy milyen zajokat hallottatok. Majd gyermeked mindkét fülét fogja meg a hüvelyk,- a mutató- és a középsőujjával, és enyhén masszírozza végig kétszer-háromszor fentről lefelé. Közben a fejét tartsa lazán, ezután fordítsa balra, és masszírozza meg alaposan a fülét. Befejezésül fordítsa a fejét jobbra, és úgy masszírozza a fülét. Ismételje meg a gyakorlatot, és újra csendesüljetek el egy percre, hogy hallhassátok a különbséget!

 

5) Rajzoljon fekvő nyolcasokat (végtelen jeleket) a levegőbe.

 

Gyermeked álló helyzetben nyújtsa előre bal karját, a hüvelykujját tartsa fel, és lassan egy fekvő nyolcast rajzoljon a levegőbe (középről induljon, a bal hurkot rajzolja először /felfelé/, középen keresztezzen, és jobbra is rajzolja meg a nyolcas hurkáját). Közben tartsa egyenesen a fejét és szemével kövesse a hüvelykujját. 4-5 nyolcast írjon le, majd ismételje meg a jobb karjával a feladatot. Ezután a két karját összekulcsolva és a két karját egyszerre használva írja a nyolcasokat a levegőbe.

 

6) Csináljon keresztező mozgásokat.

 

A keresztező mozdulatok kinyitják a két agyfélteke közötti „ajtót”. A bal láb és a jobb kar összeér, miközben a bal kar hátralendül (és fordítva). A gyakorlatot fél percen keresztül folyamatosan ismételjétek. Ügyelj arra, hogy gyermeked a gyakorlatot lassan és nyugodtan végezze, karjait lazán, vállból lendítse hátra.

 

7) Utoljára pedig a gyerek (vagy Te) helyezze az egyik kezét a homlokára, a másik kezét tarkójára, és a szemét kétszer lassan forgassa körbe (előbb 2x balra, aztán 2x jobbra)

 

Amikor végig csináltátok a gyakorlatokat, gyermeked ismét gondoljon a célmondatára. Sokkal jobban fogja magát érezni a célra való összpontosításnál, mint a gyakorlatok előtt.

 

Felhasznált irodalom: Helga Baureis-Claudia Wagenmann: Hatékony tanulás kineziolgóiával. Z-Press Kiadó, 2006.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.