Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Gyermekeink lelki problémái és a kineziológia

2010.02.17

Gyermekek lelki problémái és a kineziológia

Napjainkban egyre többen fordulnak alternatív gyógymódokhoz betegségeik gyógyításával kapcsolatban. Ez főképp akkor tűnik jó megoldásnak, ha a nyugati orvoslás szemében láthatatlan, felderíthetetlen, lelki eredetű betegségről van szó. A természetgyógyászat fő ismérve, hogy nem tüneteket gyógyít, hanem az eredő problémát keresi, és a gyökereknél hat a kezeléseivel. A keleti orvoslás filozófiája szerint nem a betegséget kell gyógyítani, hanem az egészséget kell megőrizni. Tehát arra a kérdésre keresi a választ, hogy miért nem egészséges az ember, nem pedig arra, hogy mért beteg.

Manapság lépten-nyomon hallunk különféle természetgyógyászati ágazatokról, egyre nehezebb a tájékozódás közöttük, nem könnyű feladat megtalálni a számunkra megfelelő módszert. A nagy választék pozitívum abból a szempontból, hogy mivel nincs két egyforma ember, így minél nagyobb eszköztárból választhatunk, annál nagyobb rá az esély, hogy megtaláljuk a számunkra optimális gyógymódot. Sokat hallhatunk a kineziológiáról, mely rengeteg problémára nyújt megoldást: lelki problémákra és testi betegségekre egyaránt (annál is inkább, mert minden szervi betegség valami belső, lelki probléma fizikális kivetülése).

Mi is ez a tudomány?

A kineziológia szó szerinti jelentése „mozgástudomány”. Egy gyengéd módszerről van szó, mely a testünk, a lelkünk és a szellemünk egységére, annak akadálytalan és összehangolt működésére alapoz. A kínai orvoslás úgy tartja, hogy a testet energiapályák (meridiánok) hálózzák be. A test energiái ezeken a pályákon keresztül állandó mozgásban vannak. Ha ezekben a meridiánokban energiablokkok alakulnak ki, akkor akadályoztatottá válik az energia áramlása. Ilyen blokkok számtalan ok nyomán jöhetnek létre. Pl. negatív érzelmek felhalmozódása, terhelő környezeti hatások, teljesítménykényszer, kevés mozgás stb. A lelki és élettani folyamatok befolyásolják izmaink működési képességét, stresszhelyzetben feszültségi állapotuk megváltozik. Ezek a feszültségek olyannyira érzékelhetők a testben, hogy elég csak rágondolni valami nyomasztó szituációra vagy nem kedvelt személyre, hogy ez az izomreakció kiváltódjon. A kineziológia izomteszteléssel dolgozik: ezzel az eljárással az energiablokkokat azonosítani lehet. Amikor a tesztelt izom ellenáll, ez azt mutatja, hogy a tesztelt dologra stresszmentes a reakció. Ha válaszadásként elgyengül az izom, akkor a vizsgált személy negatív élménnyel bír a tesztelés tárgyára vonatkozóan. A módszerrel megtalált stressz-eredőt különféle kineziológiai technikák segítségével oldhatjuk. Az oldott állapottal „felülmentjük” a hibás „file-t” a testünk számítógépében, és ezután az adott szituáció vagy személy nem vált ki stresszt belőlünk: ezentúl nem akadálynak, hanem kihívásnak éljük meg, visszanyerjük harmóniánkat, erősek leszünk, és higgadtan tudunk szembesülni vele.

Gyerekek és a kineziológia

Ez a módszer kiválóan alkalmas minden korosztály problémáinak gyógyítására. Fájdalommentes, mivel a tudatalattival dolgozik, így nem kell a gyermekkel számára kényes dolgokat szóban is „feszegetni”, és – nem utolsó sorban - az oldási technikái gyakran szórakoztatóak a gyermekek számára.

Magzati kor

Már a magzatot is lehet oldani az „anyatest” tesztelésén keresztül.

0-6 éves korig

A kisbabákat nem saját testükön, hanem az anyukájának testén lehet tesztelni. Ez azért is érdekes, mert ebben az időszakban a kisbabáknál fellépő tünetek általában az anya valamely problémája miatt jelentkeznek. Pl. kólika – anya idegessége miatt fáj a baba hasa; ekcéma – anya allergiás valamire vagy valakire stb.

6 éves korig a gyermek az anyuka aurájában van még, nagyon szoros a testi-energetikai kapcsolat, így az ilyen korú gyermekek problémája nagy százalékban az anya valamely stressze miatt alakul ki. A 2-6 éveseket már tesztelhetjük saját testén, de szükség lehet az anya jelenlétére is az eredményes vizsgálathoz (főképp az anamnézis pontos felállítása érdekében).

6 éves kor felett

Az iskolakezdés előtti év és az iskolakezdés éve nagy stressz lehet egy gyermek számára. Vajon meg fog tudni felelni? Korunkban rengeteg a tanulási nehézséggel, beilleszkedési- és viselkedési problémával küzdő gyerek. A jelen gyermekei nem engedik magukat beskatulyázni, nagyon hamar egyéniséggé válnak, így tény, hogy nem könnyű a mai szülők és pedagógusok helyzete. Ezek a problémák eredményesen orvosolhatók a kineziológia módszereivel. Gyakorlatok sora áll rendelkezésre az agyféltekék összehangolásától, a könnyebb felfogás segítésén keresztül, a dyslexia enyhítéséig. A korrekciós gyakorlatok egyszerűek, otthon is könnyen végezhetők, rendszeres alkalmazásukkal hatalmas változások érhetők el.

A kineziológia tudományát remek eredményekkel alkalmazhatnák pedagógusaink is, könnyebben megértenék az egyedi problémákat, könnyedén úrrá lehetnének – a gyermekkel közösen – a kialakult helyzeten. Léteznek már olyan általános iskolák, ahogy a mindennapos tornában alkalmazzák az agyféltekéket összehangoló, memóriafejlesztő, szemerősítő gyakorlatokat.

Agyféltekék

Agyunk két agyféltekéből áll. A kettőt egy mély barázda választja szét, melyen egy vastag rostnyaláb húzódik (Corpus-callosum). Ez a híd felelős a két agyfélteke közötti információcseréért. A jobb agyfélteke irányítja a bal testfelünk összes funkcióját, a bal agyfélteke pedig a jobboldalit. Mivel az emberek nagyobb számban jobbkezesek, így általában a bal agyfélteke dolgozik erősebben. Fontos viszont a két agyfélteke összehangolása, hiszen megvan mindkettőnek a feladata, és ezeknek egyensúlyban kell lenniük a testünk és szellemünk kielégítő működéséhez.

A bal agyfélteke logikus, analitikus, racionális, objektív, szervezett, verbális, ő felelős az időérzékért, a vizuális tervezésért. A jobb agyfélteke intuitív, egységes, kreatív, szubjektív, non-verbális, gondoskodik arról, hogy át tudjunk tekinteni dolgokat és legyen vizuális emlékezetünk. A felsorolt tulajdonságok tükrében szokás mondani, hogy a bal agyfélteke (így a jobb testfelünk) a férfias, a jobb agyfélteke (így a bal testfelünk) a nőies oldalt képviseli.

Az agyról – gyerekeknek

Ha egy gyereknek tanulási nehézségei vannak, fontos, hogy el tudjuk neki magyarázni, hogyan is működik az agya. Persze a tudományos verzió az ő számára unalmas, hosszú, és nehezen felfogható, így játékosan érdemes bemutatni az agy működését. Jó megoldás lehet, ha úgy beszélünk vele az agyról, mintha egy ház lenne. Ebben a házban vannak tágas és világos szobák, vannak azonban kicsik és szabálytalan alakúak is. A házban sok a zegzugos folyosó és csigalépcső. Fontos, hogy az agyházban minden szoba ajtajának nyitva kell lennie ahhoz, így kedve szerint sétálgathat benne a gyermek, akkor pedig minden feladatot jól, gyorsan és könnyen fog elvégezni és a tanulás örömet jelent majd számára. Ha viszont vannak olyan szobák, melyek ajtaja csukva van vagy nehezen nyílik, akkor előfordulhat, hogy a házi feladatot rosszul oldja meg, mert fél, hogy rossz jegyet kap. Amikor a jobb és a bal oldali szobák között folyosó nehezen átjárható, akkor a két oldal nincs összhangban, nehézzé válhat az összefüggések megértése vagy az olvasottak megjegyzése. Így könnyebben el is fárad, esetleg utál tanulni. Egy pár tanuláskönnyítő gyakorlat elvégzésével segíthet a csukott ajtó megnyitásában, a folyosó átjárhatóvá tételében.

Néhány tanulási blokk és azok oldása

Vízhiány:

Testünk 70%-a víz, ő felelős a megfelelő információáramlásért. Ez az agyunkra is vonatkozik: megfelelő vízfogyasztás híján nem tud jól működni, a gondolkodás folyamata lelassul, fáradtság, dekoncentráltság alakul ki.

A gyermek tanulás előtt és közben igyon sok (szénsavmentes) vizet.

Táplálkozás:

Az egyoldalú táplálkozás, sok cukor, finomliszt, szénsavas üdítők, a színező- és tartósítóanyagok sokat követelnek a szervezettől, így emésztési problémák, hiperaktivitás, agresszivitás és koncentrációs problémák alakulhatnak ki, sőt ezek az anyagok allergiát is okozhatnak.

Tápláljuk gyermekünket változatos és természetes táplálékokkal és csökkentsük a cukor mennyiségét.

Szülői elvárás:

A szülők – természetesen – a legjobbat akarják a gyermeküknek. Túl nagy jelentőséget tulajdonítanak a társadalmi értékeknek, a gyerekben már meglévő képességekkel szemben. Az elvárások miatt a gyerek túlterhelt lesz, kialakul a sikertelenségtől való félelem. Ez blokkolja és további romlás következhet be a teljesítményében.

A szülőnek el kell fogadnia a gyermek adottságait, meg kell ismerni és támogatni kell a rá jellemző képességeket.

Félelem és egyéb érzelmi problémák:

Gyakran olyan helyzetbe kerül a gyerek, amikor megszégyenül vagy kineveti a többi gyerek. A negatív élmény bevésődik az agyába és a testébe egyaránt. Bizonyos események, melyek hasonlítanak a negatív élmény eseményeihez (lehet ez akár egy arcjáték vagy testtartás is), az elfojtott múltbeli tapasztalatokkal összefüggésbe hozható érzelmeket váltanak ki. Ezek után hasonló szituációban hasonlóan fog viselkedni.

Ebben az esetben érzelmi stresszoldásra (a kineziológia egyik technikájára) van szükség: meg kell találni a blokkot okozó helyzetet, átprogramozni a történteket, és az új verziót elmenteni az agyban.

A tudatos reakcióink a régebbi események alapján a tudatalattinkba bevésődött információk alapján lépnek életbe. A testünk izmai azonban nem hazudnak, nem a tudatunkkal, hanem a tudatalattinkkal válaszol (gyakran a tudatos válaszunk ellenében), így megbízható információt nyújt számunkra. A stresszt okozó blokkok így gyengéden feltérképezhetők, és a megfelelő korrekciós technikák kiválasztásával oldhatók is. A kioldott állapot tudatalattinkba történő visszahelyezésével, a régi információ felülmentésével az életünk további részében már könnyedén reagálunk az addig stresszt okozó szituációkra.

Bőszné Stofán Monika

   kineziológus

 

Felhasznált irodalom:  Helga Baureis-Claudia Wagenmann:

                                    Hatékony tanulás kineziológiával

                                    (Hogyan fejlesszük gyermekünk képességeit)

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.